ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΓΙΑ ΝΑ ΕΠΙΣΚΕΦΘΕΙΤΕ ΤΟ OFFICIAL SITE ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΛΙΑΝΤΙΝΗ ΤΟ liantinis.gr




Χρονολογίες έκδοσης των βιβλίων του Λιαντίνη



ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΕΣ ΠΡΩΤΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ
ΤΩΝ

ΒΙΒΛΙΩΝ ΤΟΥ ΛΙΑΝΤΙΝΗ
  • Όπως αναφέρει ο ίδιος ο Λιαντίνης στο τελευταίο βιβλίο του, τη Γκέμμα, οι χρονολογίες έκδοσης των έργων του είναι οι εξής:
    1. ΧΑΣΜΑ ΣΕΙΣΜΟΥ. Σολωμός 1977
    2. Ο ΝΗΦΟΜΑΝΗΣ. Σεφέρης 1982
    3. ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΟ. Στοά και Ρώμη 1987
    4. ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ. Ελλάδα 1992
    5. ΓΚΕΜΜΑ 1997

Είναι περίεργο γιατί στον κατάλογο αυτό ο Λιαντίνης δεν αναφέρει και τα υπόλοιπα έργα του. Επίσης αξίζει να παρατηρήσει κανείς ότι τα βιβλία που αναφέρονται στη ΓΚΕΜΜΑ, απέχουν χρονικά το ένα από το άλλο κατά μία πενταετία.

  • Στο προτελευταίο βιβλίο του, Τα Ελληνικά, αναφέρονται ως βιβλία «Του ιδίου» τα κάτωθι:
    1. ΕΞΥΠΝΟΝ ΕΝΥΠΝΙΟΝ. Ρίλκε
    2. ΧΑΣΜΑ ΣΕΙΣΜΟΥ. Σολωμός
    3. ΙΔΕ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ. Νίτσε
    4. HOMO EDUCANDUS
    5. Ο ΝΗΦΟΜΑΝΗΣ. Σεφέρης
    6. ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΟ
  • Στο Πολυχρόνιο (έκδοση 2005) ο κατάλογος των βιβλίων του έχει ως ακολούθως:
    1. ΕΞΥΠΝΟΝ ΕΝΥΠΝΙΟΝ. Ρίλκε
    2. ΧΑΣΜΑ ΣΕΙΣΜΟΥ. Σολωμός
    3. ΙΔΕ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ. Νίτσε
    4. HOMO EDUCANDUS
    5. Ο ΝΗΦΟΜΑΝΗΣ. Σεφέρης
    6. ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ. Ελλάδα
  • Στο Νηφομανή (έκδοση 2002) υπάρχει ο εξής κατάλογος:
    1. ΕΞΥΠΝΟΝ ΕΝΥΠΝΙΟΝ. Ρίλκε
    2. ΧΑΣΜΑ ΣΕΙΣΜΟΥ. Σολωμός
    3. ΙΔΕ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ. Νίτσε
    4. HOMO EDUCANDUS
    5. ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΟ. Στοά και Ρώμη

Στο ίδιο βιβλίο διαβάζουμε σχετικά με το «Νηφομανή» τις ακόλουθες χρονολογίες εκδόσεων:

Α΄ ΕΚΔΟΣΗ 1986
Β΄ ΕΚΔΟΣΗ 1996
Γ΄ ΕΚΔΟΣΗ 2002

Όπως παρατηρούμε από τα μέχρι τώρα δεδομένα υπάρχει σύγχυση για το πότε τελικά εκδόθηκε για πρώτη φορά ο «Νηφομανής». Η Βικιπαίδεια έχει επιλέξει ως χρονολογία το 1986, όπως αναφέρεται και στο ίδιο το βιβλίο στην πρόσφατη έκδοσή του. Όμως ο Λιαντίνης στη Γκέμμα μας δίνει χρονολογία έκδοσης το 1982.

  • Η τελευταία χρονολογία, το 1982, ενισχύεται και από τον κατάλογο που διαβάζουμε στο Homo Educansus (έκδοσης 1984):
    1. ΕΞΥΠΝΟΝ ΕΝΥΠΝΙΟΝ. Rilke
    2. ΧΑΣΜΑ ΣΕΙΣΜΟΥ. Σολωμός
    3. ΙΔΕ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ. Nitzsche
    4. ΝΗΦΟΜΑΝΗΣ. Σεφέρης

Αφού λοιπόν το συγκεκριμένο βιβλίο εκδίδεται το 1984 και αναφέρει το «Νηφομανή», σημαίνει ότι η δική του χρονολογία πρώτης έκδοσης πρέπει να είναι προγενέστερη και πιθανότατα ισχύει το 1982 που διαβάζουμε στη Γκέμμα. Τότε γιατί στη νεότερη έκδοση αναφέρεται το 1986; Επίσης από τους καταλόγους της Εθνικής Βιβλιοθήκης προκύπτει ότι το εκεί αντίτυπο έχει χρονολογία έκδοσης το 1987, πράγμα περίεργο αν είχε ξαναεκδοθεί το '86. Προφανώς αυτό το '87 είναι η χρονολογία της Β΄ έκδοσης:

Ο νηφομανής : Η ποιητική του Σεφέρη
υπό Λιαντίνης , Δημήτριος Θ. (1942- )
Αθήνα : [χ.ε.] c1987


Όπως και να έχει το όλο θέμα, το σίγουρο είναι πως ο Νηφομανής εκδόθηκε πριν από το Πολυχρόνιο. Και προφανώς ο ίδιος ο συγγραφέας ήξερε καλύτερα από κάθε άλλον το πότε εξέδωσε το κάθε βιβλίο. Οπότε μένουμε στα στοιχεία που ο ίδιος έδωσε στη Γκέμμα, δηλαδή στο 1982.

Για τα άλλα βιβλία του, που τα «ξέχασε» εκεί να μας τα αναφέρει, έχουμε τα εξής στοιχεία:

  • Για το Έξυπνον Ενύπνιον, υπάρχει στον πρόλογο του βιβλίου η ημερομηνία 29 Δεκέμβρη 1977. Που σημαίνει ότι τότε περίπου και εκδόθηκε. Αυτή τη χρονιά αναφέρει και η Βικιπαίδεια.

  • Την ίδια χρονιά, το 1977, όπως αναφέρει στη Γκέμμα, εξέδωσε και το Χάσμα Σεισμού.

  • Λίγο αργότερα θα μεταφράσει, ή όπως ο ίδιος έλεγε, θα ελληνίσει, το Ίδε ο Άνθρωπος του Νίτσε. Συγκεκριμένα στον πρόλογο του βιβλίου υπάρχει η ημερομηνία 24.11.1978. Στους καταλόγους της Εθνικής Βιβλιοθήκης διαβάζουμε χρονολογία έκδοσης το 1979. Πράγμα που ταιριάζει απόλυτα με την ημερομηνία στον πρόλογο.


  • Τέλος για το Homo Educandus, η πιθανότερη χρονολογία πρώτης έκδοσης είναι το 1984. Ανάμεσα δηλαδή στο Νηφομανή και στο Πολυχρόνιο. Αυτή η χρονολογία αναφέρεται στο αντίτυπο που έχω και δεν υπάρχει καμιά παρατήρηση πως υπήρξε και άλλη έκδοση.

  • Όσο για το φυλλάδιο της Διδακτικής, το αντίτυπο αναφέρει 1990. Στη Βικιπαίδεια διαβάζουμε 1989. Πιθανόν να υπήρχε και άλλη έκδοση; Ίσως. Φυλλάδιο τυπωμένο σε offset είναι, οπότε εύκολη και η «έκδοσή» του δύο συνεχόμενες χρονιές.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Έλληνες θα ειπεί...






Να μαζεύονται οι φίλοι, να πίνουν κρασί και να τραγουδάνε...

Προβολές σελίδων τον προηγούμενο μήνα